Aankoopproces
Hoe ziet het aankoopproces van een nieuwbouwwoning eruit? Hieronder hebben we het proces in 6 stappen beschreven. Zo weet je wat je kunt verwachten en waar je rekening mee moet houden.
1. Oriëntatiefase
Informatie over het project. Heb je interesse in Florant dan kun je je op de projectwebsite aanmelden voor de nieuwsbrief. Zo blijf je automatisch op de hoogte van het laatste nieuws. Hoe dichterbij de verkoop komt, hoe concreter de informatie wordt. Van eerst het verwachte woningaanbod en de woningschetsen tot later de meer gedetailleerde woningimpressies, de prijsindicaties en informatie over het inschrijf- en toewijzingsproces.
Financiële mogelijkheden. Naarmate er meer informatie beschikbaar komt, kun je bekijken welke woning het best bij jouw woonwensen past. Met een hypotheekadviseur kun je alvast je financiële mogelijkheden in kaart brengen. Door een financiële check aan te vragen, weet je wat mogelijk is én kun je jouw kans bij de woningtoewijzing vergroten. Een financiële check biedt namelijk de zekerheid dat je de woning waarop jij inschrijft echt kan bekostigen.
Voorinschrijving / voorkeuren. Je kunt nu nog jouw woningvoorkeur doorgeven. Meer informatie over de prijsbandbreedtes, woninginformatie als oppervlaktes en inhoud en sfeerplattegronden staat online. Heb je jouw voorkeur voor 14 juli 23:59 uur doorgegeven krijg je een streepje voor bij de toewijzing.
Start verkoop. Dit is het moment waarop iedereen wacht! De inschrijving voor de 39 appartementen is gestart! Vanaf nu kan je jouw definitieve woningvoorkeuren doorgeven (in een top 10). Alle verkoopinformatie – zoals de verkoopbrochure en de definitieve woningprijzen – zijn online te bekijken.
Als je je woningvoorkeur bij de voorverkoop hebt doorgegeven moet je je altijd nog officieel inschrijven bij de start verkoop.
2. Inschrijf- en aankoopfase
Inschrijven. Op de projectwebsite kun jij je via jouw persoonlijke account inschrijven op de woning(en) van je voorkeur. De woningen worden geautomatiseerd toegewezen op basis van de doorgegeven woningvoorkeuren en de volledigheid van de inschrijvingen (bijvoorbeeld of er een financiële check is toegevoegd). Na de toewijzing wordt je benaderd door de makelaar als er een woning aan je is toegewezen.
Woning toegewezen. Er is een woning aan je toegewezen! Tijdens een afspraak met de makelaar neem je de verkoopinformatie door die je vooraf heb ontvangen. Ook kun je een vervolgafspraak inplannen met de hypotheekadviseur.
Aankoop. Je gaat over tot aankoop van de woning en plant een afspraak bij de makelaar voor het ondertekenen van de koop-/aannemingsovereenkomst. Je levert de benodigde stukken aan bij je hypotheekadviseur en vraagt je hypotheek aan.
Adviesgesprekken. Na aankoop heb je adviesgesprekken met onder meer de keuken- en badkamerspecialist. Op basis van jouw woonwensen die je tijdens de gesprekken en via je kopersportaal doorgeeft, ontvang je offertes. In je kopersportaal kun je vóór de aangegeven keuzedata jouw wensen doorgeven en akkoord geven op offertes: handig en overzichtelijk!
3. Bouwfase
Naderende start bouw. Via kopersnieuwsbrieven blijf je op de hoogte van de naderende start bouw van jouw woning en de status van de opschortende voorwaarden. Voorafgaand aan de start bouw ontvang je het mooie nieuws dat aan alle opschortende voorbereidingen is voldaan, wat betekent dat de bouw kan starten.
Tekenmoment. Je ontvangt het garantiecertificaat, waarin staat dat jouw woning gegarandeerd wordt (af)gebouwd en correct wordt opgeleverd. Daarnaast mag je naar de notaris om de transportakte te ondertekenen. Een bijzonder moment, want nu ben je officieel eigenaar van de grond! Ook wordt in de meeste gevallen de hypotheekofferte actief.
Start bouw. Yes, de bouw van je woning is gestart! Je wordt uitgenodigd voor een feestelijke start bouwmoment op de bouwplaats. Je ontvangt de eerste termijnfactuur rond het moment dat de fundering van je woning er ligt.
Voortgang bouw. Via nieuwsbrieven en foto’s in je kopersportaal word je op de hoogte gehouden van de voortgang van de bouw. Ook ontvang je een eerste enquête over het verkoop- en woonwensentraject, waarin je kunt aangeven hoe je dit hebt ervaren.
Kijkmoment. Wat leuk, het kijkmoment! Je mag jouw nieuwe woning komen bekijken en kunt meteen de diverse ruimtes inmeten. Zo verloopt de afbouw en oplevering straks soepel.
4. Opleverfase
Voorbereiding vooroplevering. Het is bijna zover! Je ontvangt een uitnodiging voor de vooroplevering en de eindoplevering van jouw woning. Ook krijg je belangrijke informatie over de oplevering en het onderhoud van je woning.
Vooroplevering. Tijdens de vooroplevering inspecteer je jouw woning op eventuele onvolkomenheden en geeft deze door aan de aannemer. Zo kunnen deze punten worden verholpen vóór de eindoplevering. Ook kun je de opstalverzekering en de energielevering van je woning regelen, zodat deze bij oplevering ingaat.
Eindoplevering. Spannend, het wachten wordt beloond: de eindoplevering van je woning! Je ontvangt de sleutels en eventuele laatste opleverpunten worden genoteerd. Na de eindoplevering geef je de aannemer een korte beoordeling via een enquêteformulier.
5. Woonfase
Fijn, je kunt jouw nieuwe woning betrekken! Eventuele laatste opleverpunten worden in de komende 3 maanden hersteld door de aannemer. De serviceafdeling van de aannemer is vanaf nu je vaste aanspreekpunt. In het kopersportaal vind je alle praktische informatie en contactgegevens.
Je ontvangt een afsluitende enquête over het bouw- en oplevertraject.
6. Garantiefase
Je woont met veel plezier in je nieuwe woning. Omdat jouw woning beschikt over Woningborggarantie, kun je bij eventuele problemen altijd terecht bij de serviceafdeling van de aannemer.